Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Pisang Goreng Biasa

Resepi pisang goreng biasa rose, resepi pisang goreng biasa group, resepi pisang goreng biasa aja, resepi pisang goreng biasalah, resepi pisang goreng pasir, resepi ayam goreng rempah, resepi ayam goreng tepung, resepi pisang sira,

Pisang goreng rangup merupakan hidangan terkenal di kalangan masyarakat Malaysia. Hidangan ini biasanya dihidangkan sebagai penutup makan malam atau minum petang. Jika anda ingin mencuba hidangan yang simple namun sedap ini, inilah resepi yang anda perlukan.

Bahan-bahan:

1. Pisang raja 4-5 biji, direndam dengan air garam selama 5 minit
2. 1 cawan tepung gandum
3. 1/2 cawan tepung beras
4. 1 sudu besar tepung jagung
5. 1 sudu teh baking powder
6. 1/2 cawan gula
7. 1 cawan air suam
8. Sedikit pewarna makanan kuning (opsional)
9. Minyak untuk menggoreng

Cara-cara:

1. Campurkan tepung gandum, tepung beras, tepung jagung dan baking powder dalam bekas yang besar. Gaul hingga kesemua bahan sebati.
2. Tambahkan gula dan air suam ke dalam campuran tepung di dalam bekas tersebut. Kacau rata sehingga menjadi bancuhan yang cair dan licin.
3. Jika mahu menghasilkan warna kuning yang menarik, boleh menambahkan sedikit pewarna makanan kuning. Kacau sehingga sebati.
4. Gorengkan pisang yang telah direndam dengan air garam dalam minyak yang sudah dipanaskan. Goreng sehingga pisang menjadi kuning keemasan sebelum diangkat dan ditiriskan.
5. Letakkan pisang yang sudah digoreng ke dalam bancuhan tepung tersebut dan gaul sehingga kesemua bahagian pisang diliputi oleh bancuhan tepung.
6. Gorengkan pisang tersebut dalam minyak yang sudah dipanaskan sekitar 5-7 minit. Goreng sehingga tepung menjadi rangup dan pisang menjadi lembut.
7. Setelah siap, angkat pisang goreng rangup dari dalam kuali dan letakkan di atas kertas dapur untuk menyerap minyak berlebihan.
8. Sajikan dalam pinggan dan hidangkan bersama-sama kopi atau teh. Selamat mencuba!

Tidak kah sedap dan mudah? Hidangan ini memang satu-satunya pilihan yang tepat jika anda mencari sesuatu yang simple namun sedap. Hidangan ini sangat sesuai untuk dinikmati bersama-sama rakan-rakan atau keluarga tercinta. Anda pasti memuaskan selera siapa sahaja yang menyukai pisang goreng rangup. Cuba lah resepi ini dan kongsi bersama-sama dengan rakan-rakan anda.

Sekiranya anda mencari hidangan yang sedap dan mudah untuk dihidangkan pada majlis atau acara akhir minggu bersama keluarga, tidak ada yang lebih baik daripada pisang goreng rangup ini. Cuba buat hari ini dan jangan lupa untuk berkongsi dengan rakan-rakan anda.

Resepi Pisang Goreng Biasa

If you are searching about Rahsia resepi goreng pisang rangup dalam 5 minit – ticer sue baking, you've visit to the right place. We have pictures like √resepi goreng pisang rangup, pisang goreng recipe how to make homemade pisang goreng, wardah's tiny heart resepi pisang goreng cheese. Here you go:

Pisang goreng recipe how to make homemade pisang goreng, resepi tepung goreng pisang sedap sebab cuti tanpa buat apa.

Pisang goreng flokq kriuk detik awsimages djakarta jajanan manis sore meriah murah tepung. Goreng pisang sederhana. Resepi pisang goreng thailand style ilham resepi sheila rusly. Rahsia resepi goreng pisang rangup dalam 5 minit – ticer sue baking. Goreng pisang resepi wardah lazatnya diperlukan. √resepi goreng pisang rangup. Pisang goreng recipe how to make homemade pisang goreng



Also read:

.
close