Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Nasi Kerabu Masam Manis

Resepi nasi kerabu masam manis aznita, resepi nasi kerabu masam manis layer, resepi nasi kerabu masamune kun s revenge, resepi nasi kerabu masamang, resepi nasi kerabu bahan, resepi nasi kerabu tumis, resepi nasi kerabu kelantan, resepi nasi goreng, resepi nasi minyak simple, resepi nasi hujan panas, resepi nasi briyani,

Siapa di sini pencinta masakan Malaysia? Kali ini saya ingin berbicara tentang salah satu masakan tradisional Malaysia yang sangat terkenal dan diakui oleh banyak orang sebagai hidangan negeri Kelantan - Nasi Kerabu Kelantan yang sangat sedap!

Nasi Kerabu Kelantan

Gambar yang anda lihat di atas adalah hidangan Nasi Kerabu Kelantan yang telah dihasilkan dengan sempurna. Makanan ini memiliki aroma yang sangat harum dan rasanya yang sangat lezat. Berikut merupakan resep dan cara untuk menyediakan hidangan nasi kerabu ini:

Bahan-bahan:

  • 1 cawan beras wangian yang telah dicuci bersih
  • 3/4 cawan air
  • Garam secukup rasa
  • 1 kuntum bunga telang segar atau 2 sudu besar jus bunga telang yang pekat
  • 1 ikat daun kesum
  • 1/2 cawan kelapa parut kering yang telah digoreng merah
  • 1 biji timun
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 2 helai daun limau purut
  • 2 helai daun pandan
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 2 ulas bawang kecil

Cara Penyediaan:

  1. Rendam bunga telang ke dalam 3/4 cawan air selama 10 minit.
  2. Perap beras dengan air perahan bunga telang selama 1 jam sehingga warna beras menjadi biru.
  3. Kukus beras yang telah direndam selama 20 minit.
  4. Cabik-cabik daun kesum.
  5. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia.
  6. Campurkan kelapa parut kering dengan daun kesum yang telah dicabik.
  7. Campurkan bahan yang ditumbuk tadi ke dalam minyak panas dan goreng hingga garing.
  8. Susun nasi yang telah suam di pinggan dan nyiriskan kelapa goreng, timun dan daun bawang.
  9. Hias dengan pewarna merah yang dibuat daripada bunga telang.

Sudah siapkah anda menikmati hidangan Nasi Kerabu Kelantan yang lezat ini? Jangan malu-malu, segeralah mencuba resipi ini sekarang juga! Anda pasti akan terkejut dengan betapa mudahnya untuk menjadikan hidangan ini.

Nasi Kerabu Kelantan yang sangat sedap telah menjadi hidangan kegemaran banyak orang. Oleh itu, jangan lepaskan peluang untuk mencuba hidangan ini di rumah anda sendiri. Siapakan bahan-bahan yang diperlukan dan ikuti langkah-langkah yang disediakan tadi. Teruskan mencuba dan mencipta pelbagai varian hidangan nasi kerabu yang unik dan menarik!

Resepi Nasi Kerabu Masam Manis

If you are searching about Tantalizing kelantanese eats! – manis madu, you've came to the right place. We have pictures like Cara membuat kerabu sotong masam manis pedas yang menyelerakan. – my resepi, resepi gulai masam daging ppdbasuc, resepi nasi kerabu kelantan yang sangat sedap! masam manis nasi. Read more:

Tantalizing kelantanese eats! – manis madu, resepi nasi kerabu kelantan yang sangat sedap! masam manis

Resepi nasi kerabu kelantan yang sangat sedap! masam manis. Nasi kerabu kelantan rice herb colored recipe rotinrice spiced crackers fish served egg blue lemak turmeric salmon crispy sauce skin. Resepi nasi kerabu kelantan yang sangat sedap! masam manis. Resepi kerabu pucuk paku masam manis – what happen. Resepi nasi kerabu kelantan yang sangat sedap! masam manis resep. Kerabu kelantan manis. Cara membuat kerabu sotong masam manis pedas yang menyelerakan. – my resepi



Also read:

.
close