Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Kuah Laksam Mudah Dan Sedap

Resepi kuah laksam mudah dan sedapal recibo, resepi kuah laksam mudah dan sedap wangi, resepi kuah laksam mudah car, resepi kuah laksam mudah penang, resepi kuah laksam mudah property, resepi kuah laksam kelantan, resepi kuah lontong, resepi kuah rojak mamak, resepi kuah kacang azie kitchen, resepi kuah chicken chop,

Bila bulan puasa tiba, pasti kita semua teringin nak mencuba makanan yang berbeza daripada selera harian kita kan? Bagi penggemar makanan pedas, saya ingin kongsikan resepi Laksa yang mudah dan sedap iaitu Resepi Kuah Asam Laksa Club atau juga dikenali sebagai Resepi Kuah Laksa Lemak Yang Sedap. Semua bahan untuk resepi ini ada di pasaran tempatan dan mudah untuk disediakan!

Bahan-bahan:

  • 1 paket mi kering (boiled sebelum digunakan)
  • 300g ikan kembung
  • 3 biji cili merah
  • 2 biji bawang merah
  • 2 sudu besar asam jawa
  • 1/2 sudu teh serbuk kunyit
  • 1 batang serai (hiris halus)
  • 2 helai daun kesum
  • Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

  1. Didihkan 1.5 liter air di dalam periuk sederhana dan masukkan ikan kembung. Masak hingga ikan kembung hancur dalam air. Saringkan air ikan dan simpan untuk penggunaan selanjutnya.
  2. Goreng cili dan bawang merah hingga kekuningan dan haluskan bahan tersebut dengan sedikit air.
  3. Tambahkan serbuk kunyit, air asam jawa, serai hiris halus, daun kesum, gula dan garam di dalam periuk air ikan tadi. Masak selama 10 minit hingga tercium bau yang sedap.
  4. Rebus mi yang sudah siap untuk dimakan dan toskan airnya sebelum menaikkan ke mangkuk.
  5. Tuangkan kuah laksa yang sedap di atas mi dan jangan lupa untuk dihias dengan bawang merah goreng, timun, dan daun sup.

Sekiranya anda ingin mempunyai kuah laksa yang lebih pedas atau lebih pekat, anda boleh menambahkan lebih banyak cili atau gula dan garam mengikut selera anda. Anda juga boleh menggunakan bahan tambahan lain seperti kacang tanah goreng, telur rebus, dan udang.

Selamat mencuba dan jangan lupa untuk menikmati hidangan yang sedap ini bersama-sama dengan keluarga dan rakan-rakan anda! Semoga ramadan tahun ini penuh dengan rahmat dan keberkatan bagi semua orang.

Resepi Kuah Laksam Mudah Dan Sedap

If you are looking for Resepi untuk ikan kembung jerkovon, you've visit to the right page. We have pictures like Resepi kuah asam laksa club / resepi kuah laksa lemak yang sedap, resepi kuah laksam terengganu / resepi laksam kelantan lembut dan sedap, resepi untuk ikan kembung jerkovon. Here you go:

Redlady laksa di malaysia, resepi cara buat laksam yang mudah dan sedap dekat dihati...

Laksam resepi laksa mula terlebih dahulu kuah lemak masak sediakan. Resepi kuah asam laksa club / resepi kuah laksa lemak yang sedap. Resepi laksam menyelerakan sedap. Laksam kelantan resepi kuah laksa lemak azie dan. Resepi kuah laksam terengganu / resepi laksam kelantan lembut dan sedap. Laksa asam kuah resepi resipi. Laksam kelantan resepi sedap kuah beb pekat rugi kitpramenulis ramai masak kelazatan jer sebut pastinya berebut keenakan


Also read:

.
close