Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Wajik Mat Gebu

Resepi kuih pau gebu, resepi wajik, resep wajik, resep wajik ketan gula merah, resep wajik ketan, resep wajik nanas, resepi kuih wajik,

Jika anda pencinta durian berkemungkinan besar anda akan suka hidangan wajik durian ini. Inilah sebab mengapa kami memperkenalkan resepi wajik durian yang sangat sedap dan pasti dapat memuaskan selera anda.

Resepi Wajik Durian

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 400g ketan putih
  • 200g durian
  • 1 helai daun pandan
  • 1/2 sudu teh garam
  • 150ml air kelapa
  • 200g gula merah

Cara-cara:

  1. Basuh ketan dengan air hingga bersih dan rendam selama 2 jam
  2. Campurkan ketan dengan 150ml air kelapa dan 1/2 sudu teh garam dalam periuk dan masak hingga mendidih.
  3. Setelah air berkurang dan ketan menjadi lembap, angkat daripada api dan biarkan selama beberapa minit.
  4. Pulangkan kuali ke atas api dengan api perlahan dan masak sambil dikacau sehingga ketan menjadi pekatan dan kalis. Angkat ketan dari periuk dan letakkan dalam bekas yang diberi alas tepung jagung agar ketan tidak lengket.
  5. Campurkan 200g gula merah dengan 150ml air dalam kuali dan masak hingga gula meleleh.
  6. Tambahkan durian yang dicincang halus dan daun pandan ke dalam gula merah cair dan teruskan memasak hingga campuran menjadi pekat dan kalis.
  7. Campurkan ketan yang telah disediakan dengan campuran durian dan aduk sehingga ketan dan durian bercampur rata.
  8. Pindahkan campuran ke dalam dulang yang besar dan ratakan supaya ketebalannya seragam. Biarkan campuran di atas meja sehingga ia menjadi sejuk dan kalis.
  9. Ketan sekarang sudah siap untuk dipotong dan disajikan.

Cuba hidangan wajik durian ini dan saksikan betapa cepatnya ia menjadi hidangan kegemaran anda dan keluarga anda. Ini adalah penyelesaian mudah untuk memenuhi keinginan anda akan makanan manis dan durian dalam satu-satu hidangan yang padat.

Resepi Wajik Mat Gebu

If you are searching about Resepi wajik turuntemurun (pulut kacau) iluminasi, you've came to the right web. We have images like Resepi wajik atau pulut manis sedap, resepi wajik sedap tube recipe malaysian food desserts, asian, ada penggemar kuih pulut wajik tak? resepi ini untuk anda. selamat. Read more:

Ada penggemar kuih pulut wajik tak? resepi ini untuk anda. selamat, resepi wajik sedap tube recipe malaysian food desserts, asian

Resepi wajik sedap tube recipe malaysian food desserts, asian. Resepi masakan kegemaran wajik durian. Ada penggemar kuih pulut wajik tak? resepi ini untuk anda. selamat. Resepi wajik noxxa youtube food, desserts, brownie. Wajik resepi kuih mencuba pulut lengkap penggemar anda sukatan. Wajik pulut resepi atau manis sedap. Risik resepi wajik pulut


Also read:

.
close