Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Puding Karamel Custard

Resepi pudding karamel custard pie, resepi pudding karamel custard powder, resepi pudding karamel custard fruit, resepi puding roti kukus, resepi puding koktel, resepi puding roti bakar, resepi puding gula hangus,

Sahabat-sahabat saya yang suka memasak, ada satu resep yang wajib dicoba nih! Ini resep puding karamel yang mudah dan enak, pas banget buat pencuci mulut setelah makan. Yuk, simak resepnya!

Puding Karamel (Custard Pudding)

Bahan-bahan:

  • 200 gram gula pasir
  • 6 butir telur ayam
  • 600 ml susu cair
  • 1 sendok teh vanila ekstrak

Cara membuat:

  1. Pertama-tama, persiapkan loyang bundar dengan ukuran 20 cm. Olesi loyang dengan sedikit minyak agar adonan tidak lengket.
  2. Untuk membuat karamel, panaskan gula pasir di atas api kecil sampai cair dan berubah warna menjadi cokelat. Tuangkan karamel ke dalam loyang yang sudah disiapkan. Ratakan dan diamkan sampai dingin.
  3. Pecahkan telur ke dalam mangkuk, kemudian kocok dengan whisker sampai tercampur rata. Tambahkan susu cair dan vanila ekstrak, aduk lagi hingga tercampur rata.
  4. Panaskan air di dalam panci dan letakkan loyang puding di dalamnya. Pastikan air sudah melampaui setengah tinggi loyang. Tutup panci dan masak dengan api kecil selama 1 jam atau sampai matang.
  5. Cek kematangan puding dengan menusuknya menggunakan tusuk gigi. Jika tusuk gigi keluar bersih, artinya puding sudah matang.
  6. Angkat loyang dari panci dan diamkan sampai dingin. Setelah dingin, balikkan loyang dan puding akan keluar dengan sendirinya.
  7. Sajikan puding dalam piring atau mangkuk. Jangan lupa untuk menambahkan topping seperti kismis atau potongan buah sebagai hiasan.

Nah, gimana sahabat-sahabat saya? Mudah banget kan membuat puding karamel ini? Selamat mencoba ya. Jangan lupa share foto hasil jadinya di media sosial dan tag saya ya!

Resepi Puding Karamel Custard

If you are looking for Reepi puding karamel manis, you've came to the right place. We have pictures like Resepi puding karamel mudah dan cepat youtube, reepi puding karamel manis, resep dunia resep puding karamel (custard pudding). Here it is:

Puding karamel lembut (caramel custard pudding) resep resepkoki, resepi puding karamel mudah resep puding karamel (caramel custard

Resepi puding karamel yang sedap dan mudah disediakan maisarahsidi.com. Simbolika resepi puding karamel lazat. √resepi puding karamel kukus. Resepi serta tips puding karamel mudah confirm jadi. Puding karamel resepi azie jamuan. Karamel puding resep custard kue masak dapur bolu resepi pedas asam daging melaka asap kukus pisang. Telur puding resepi karamel pudding kukus


Also read:

.
close