Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Mee Goreng Basah Lada Hitam

Resepi mi goreng basah, cara membuat daging lada hitam, resepi mi goreng basah, resepi mee goreng simple, resepi mee goreng basah, resepi mee goreng basah udang, resepi mee, resepi mee jawa, resepi mee kari che nom,

Kaki-kaki yang baru balik kerja dan mencari hidangan yang ringkas, cepat dan sedap? Pernah terfikir tak untuk mencuba resepi Mee Goreng Basah yang bisa buat di rumah? Kita tahu masa memasak kadang-kadang agak melarat tapi dengan resipi ini, anda akan terkejut dengan betapa mudahnya ianya hanya memerlukan masa kurang daripada 30 minit! Sambil masak, bolehlah kongsikan tips masakan bersama keluarga, ianya pasti seri meriah dan menyeronokkan.

Sedia untuk Membuat Mee Goreng Basah yang Sedap Giler?

Bagi memastikan kesemua bahan terbitan Anggun Homestay ada di dapur, ini senarai bahan-bahan yang anda perlukan:

  • 300 gram Mee kuning atau Mee basah
  • 2 cawan air untuk merebus seketul kicap ayam, 2 biji telur & akar sawi
  • 1 cawan air untuk memasak mee
  • 300 gram udang/ikan (ikut kesukaan)
  • 2 biji telur
  • Secubit serbuk kunyit (optional)
  • Garam, gula & serbuk lada hitam, secukup rasa
  • 2 ikat sawi hijau, cuci dan potong kasar
  • 1 batang lobak merah, kupas kulit dan potong mee rebus
  • 2 batang saderi, cuci dan potong panjang
  • 5 biji cili merah, tumbuk atau kecut, buang biji
  • 5 ulas bawang merah, tangkai dan daun kududuk ditanggalkan, dipotong setengah ataupun dihiris
  • 5 ulas bawang putih, tangkai ditanggalkan, dipotong setengah ataupun dihiris
  • 4 ikat kucai, ditanggalkan bahagian putihnya, potong kasar
  • Minyak untuk menumis urutan

Cara Membuat Mee Goreng Basah

Pertama-tama, sediakan mie kuning atau mie basah yang telah disiapkan terlebih dahulu. Rebus mie hingga empuk dalam air yang telah diberikan sejumput garam dan minyak masak. Sebelum mengeluarkan air rebusan mie, ambil sedikit air rebusan dan letakkan ke dalam mangkuk. Tujuannya adalah untuk mencampurkan kicap dan sebatian lain sehingga rata ketika menyiram mie goreng basah nantinya.

Langkah seterusnya ialah menumis bawang merah dan bawang putih dengan api kecil hingga harum. Kemudian, masukkan saderi, lobak merah dan cili merah. Kacau sebati dan biarkan ia merebus selama beberapa minit hingga semua sayuran menjadi lembut.

Tambahkan 300 gram udang/ikan kedalam kuali dan kacau sebati. Setelah ikan atau udang telah masak, tambahkan telur ayam dan belahkan adunan menggunakan sudu atau penyepit kaki ayam. Kemudian, masukkan kedalam adunan bilasan yang telah dipisahkan tadi.

Sambung menumis dengan kucai dan sawi hijau. Untuk menghasilkan Mee Goreng Basah yang lebih sedap dan menarik, goncang satu sudu kicap ayam pada adunan tersebut. Kemudian, taburkan garam, gula dan serbuk lada hitam secukup rasa. Kacau sebati, masukkan meehun yang telah di rebus tadi dan teruskan mengadun hingga sebati.

Angkat Mee Goreng Basah dari kuali yang telah ditempah dengan minyak goreng panas. Sekarang anda boleh meletakkan hidangan di atas pinggan, dan siap untuk dinikmati! Nampak sunguh enak bukan?

Berbalik kepada soalan awal, apa yang boleh diuji dulu sebagai makanan cepat, ringkas dan sedap setelah melihat resipi ini? Dapat dibayangkan, betapa indahnya boleh menikmati saat bersantap malam hari di teres rumah bersama keluarga tersayang sambil menikmati hidangan utama Mee Goreng Basah yang boleh dimasak dengan cepat dan mudah.

Selamat mencuba!

Resepi Mee Goreng Basah Lada Hitam

If you are looking for Resepi mee goreng basah. hidangan yang simple dan menyelerakan! daily, you've came to the right page. We have images like Resepi mee goreng basah memang marvelous cahayashifa.blog, resepi mee goreng basah sayidahnapisahdotcom, resepi mee goreng basah. resepi. Read more:

Resepi mee goreng basah mudah resepi ringkas tapi sedap, resepi mee goreng basah kompilasi himpunan resepi

Goreng basah resepi sedap ringkas melaka kebudayaan pbb makyong warisan organisasi mengisytiharkan saintifik resipi. Basah mee hitam tampuk burung manggis dara mie. Resepi mee goreng basah memang marvelous cahayashifa.blog. Resepi mee goreng basah (sedap gojes!) bidadari.my. Goreng basah resepi iluminasi ramai pilihan kegemaran resipi. Goreng mee basah resepi. Goreng basah resepi kuning


Also read:

.
close